Αύριο η παράδοση του έργου του Παναγίου Τάφου

Ολα είναι έτοιμα στα Ιεροσόλυμα για την Τετάρτη, οπότε και θα γίνει η παράδοση του έργου αποκατάστασης του Ιερού Κουβουκλίου του Παναγίου Τάφου.

Πρόκειται για ένα γεγονός παγκόσμιας εμβέλειας, καθώς διαθέτει αξία όχι μόνο θρησκευτική αλλά και πολιτιστική. Παράλληλα, υπενθυμίζει τους άρρηκτους δεσμούς του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων με τον Ελληνισμό, που πρωτοστάτησε στην κατασκευή του, όταν οι Αρμένιοι έκαψαν το Κουβούκλιο το 1808.

Οπως εξηγούν στο «Εθνος» επιστήμονες-ερευνητές, τότε σήμανε για πρώτη φορά «εθνικός συναγερμός» στους Ελληνες, που χρηματοδότησαν την ανακατασκευή του.

Η παράδοση του Κουβουκλίου θα γίνει ενώπιον του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Οι εργασίες, που είχαν στόχο τη διάσωσή του, υλοποιήθηκαν από διεπιστημονική ομάδα του ΕΜΠ, με επικεφαλής την καθηγήτρια Αντωνία Μοροπούλου, σε διάστημα μικρότερο του ενός έτους. Το Κουβούκλιο θα παραδοθεί όπως ήταν πριν. Δύο μόνον είναι οι καινοτομίες.

Πρώτον, τοποθετήθηκε σταυρός στην κορυφή και δεύτερον, ανοίχτηκε παράθυρο στα μάρμαρα του δεύτερου θαλάμου, που βρίσκεται ο τάφος του Ιησού, ώστε να φανεί μέρος του βράχου.

Παρά την αναγκαιότητά του, το έργο δεν ήταν αυτονόητο. Για να υλοποιηθεί, ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος έπρεπε να εξασφαλίσει τη συμφωνία των άλλων δύο θρησκευτικών κοινοτήτων, του Τάγματος των Φραγκισκανών, και των Αρμενίων.

«Είναι μια διαδικασία σύνθετη και πολύπλοκη» εξηγούν κύκλοι του Πατριαρχείου. Προσκεκλημένοι στο «πανορθόδοξο, παγχριστιανικό και παγκόσμιο γεγονός» της παράδοσης του Κουβουκλίου είναι κυρίως δωρητές. Το Πατριαρχείο θεωρεί ότι η τελετή θα στείλει μήνυμα συνεργασίας, ειρήνης και συνδιαλλαγής, σε μια περιοχή με πολλές εντάσεις.

Σκληρές μάχες
Η συνεργασία των τριών θρησκευτικών κοινοτήτων δεν ήταν πάντα αυτονόητη. Στο παρελθόν, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων έδωσε σκληρές μάχες να διατηρήσει τα κυριαρχικά του δικαιώματα στους Αγίους Τόπους.

«Είναι ένας χώρος με αόρατα σύνορα» εξηγεί ο προϊστάμενος του Ιστορικού και Παλαιογραφικού Αρχείου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (ΙΠΑ-ΜΙΕΤ) Αγαμέμνων Τσελίκας. Ασχολούμενος με την καταγραφή και ταξινόμηση του Ιστορικού Αρχείου του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων από το 1988, εξηγεί τις εύθραυστες ισορροπίες που υπάρχουν ανάμεσα στις θρησκευτικές κοινότητες, που διεκδικούσαν η καθεμία περισσότερα προνόμια. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η πυρκαγιά που έβαλαν οι Αρμένιοι στις 30 Σεπτεμβρίου 1808, καίγοντας ολοσχερώς το Κουβούκλιο. «Στόχευαν να διεκδικήσουν την άδεια ανοικοδόμησης. Αν το πετύχαιναν, θα κέρδιζαν μερίδιο στα δικαιώματα επί του Κουβουκλίου και του ναού. Θα γίνονταν ”ιδιοκτήτες” και θα αποκτούσαν προνόμια που μέχρι τότε είχε το Πατριαρχείο» εξηγεί ο ιστορικός-συνεργάτης του ΙΠΑ-ΜΙΕΤ, Γιώργος Φυρογένης.

«Οι Αγιοταφίτες αμέσως συνέταξαν επιστολή. Με θρήνο ενημέρωναν τον τότε Πατριάρχη Ανθιμο που διέμενε στο Μετόχι του Παναγίου Τάφου στην Κωνσταντινούπολη για το τραγικό συμβάν. Ομως η επιστολή ήθελε 25-30 μέρες για να φθάσει. Στο μεταξύ ο Ανθιμος πέθανε. Τον διαδέχθηκε ο Πολύκαρπος, που κλήθηκε από πολύ νωρίς να διαχειριστεί μια δύσκολη κατάσταση. Πέντε μέρες αφότου ανέλαβε τα καθήκοντά του, έφθασε το καράβι με τους Αγιοταφίτες και την επιστολή» προσθέτει.

Παρ’ όλα αυτά, ο Πολύκαρπος ακύρωσε τα σχέδια των Αρμενίων. «Ενημερώνει τον Οικουμενικό Πατριάρχη Καλλίνικο Ε’ και τον μέγα διερμηνέα της Υψηλής Πύλης. Συντάσσουν αναφορά προς τον τότε σουλτάνο Μαχμούτ Β’. Ο νέος Πατριάρχης καταφέρνει να λάβει ορισμό (φιρμάνι) για την ανοικοδόμηση του ναού» διηγείται ο κ. Φυρογένης.

Ο ιστορικός αποδίδει μεγάλο μέρος της διατήρησης των κυριαρχικών δικαιωμάτων του Πατριαρχείου στον Πολύκαρπο. Η έντονη προσωπικότητα και οι ικανότητές του φωτίζονται στην αλληλογραφία του με τον επίτροπό του στα Ιεροσόλυμα, που αποτελεί μέρος της μεταπτυχιακής του διατριβής, που θα εκδοθεί από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων. «Την κατασκευή του Κουβουκλίου ανέλαβε ο Μυτιληνιός αρχιτέκτονας Κομνηνός.

Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 1809, αλλά υπήρξαν πολλά προβλήματα» διηγείται ο κ. Φυρογένης. Οι Αρμένιοι ξεσήκωσαν ντόπιους μουσουλμάνους. Μπαίνουν στον ναό και σταματούν τις εργασίες. Γίνεται δικαστήριο («κριτήριο» το έλεγαν τότε) στα Ιεροσόλυμα, για να κερδίσουν χρόνο.

«Παράλληλα, στέλνουν αναφορά στην Κωνσταντινούπολη, όπου ζητούν να μετέχουν στην ανοικοδόμηση. Γίνεται δεύτερο κριτήριο στην Υψηλή Πύλη, που δικαιώνει τους ορθόδοξους» σημειώνει. Ακολούθησαν νέες ανταρσίες, ωστόσο το έργο παραδόθηκε το 1810. Εντυπωσιακό είναι το έγγραφο της εξοφλητικής απόδειξης. Οι εργάτες υπογράφουν ότι έλαβαν την αμοιβή τους με τα δακτυλικά τους αποτυπώματα.

Κινητοποίηση Ελλήνων
Ενα εντυπωσιακό γεγονός αφορά στην κινητοποίηση των Ελλήνων, πριν συσταθεί μάλιστα το ελληνικό κράτος για την ανοικοδόμηση του Κουβουκλίου.

«Από το Πατριαρχείο ξεκίνησαν να στέλνουν συνοδικές εγκυκλίους προς τις κατά τόπους μητροπόλεις. Με αυτές ζητούν να επιτραπεί στον Αγιοταφίτη διορισμένο έξαρχο να πραγματοποιήσει έρανο (ζητείες) σε κουτιά για την ανακατασκευή του Κουβουκλίου και του ναού. Η ανταπόκριση ήταν εντυπωσιακή, τα χρήματα μαζεύτηκαν άμεσα» εξηγεί.

«Για πρώτη φορά σήμανε όχι πανορθόδοξος, αλλά εθνικός συναγερμός. Οι εγκύκλιοι είχαν ως αποδέκτη τους Ελληνες ορθοδόξους, όχι τους ξένους» εξηγεί ο κ. Τσελίκας. «Το γεγονός μετέτρεψε ένα θρησκευτικό συναίσθημα σε πανελλήνιο» επισημαίνει. Πάνω από την είσοδο του Κουβουκλίου, υπάρχει μια επιγραφή, που αποκάλυψαν οι εργασίες αποκατάστασης, που θα καλυφθεί και πάλι από την εικόνα των Λατίνων. Σε αυτήν αναγράφεται ότι η ανοικοδόμηση έγινε «δι’ ελέους (με τη χρηματοδότηση) των Ορθοδόξων Ρωμαίων».

Ο κ. Τσελίκας δεν διστάζει να προχωρήσει σε παραλληλισμούς με το σήμερα. «Τότε ήταν η πρώτη φορά που ο Ελληνισμός αισθάνθηκε ότι έχασε ένα σημείο αναφοράς. Επρεπε να το ανακτήσουν. Ολοι συσπειρώθηκαν και ενώθηκαν γύρω από έναν κοινό σκοπό. Είναι αυτό που δεν συμβαίνει σήμερα. Δεν υπάρχει σημείο αναφοράς, πίστη σε μια ιδέα» σχολιάζει.

Σύμφωνα με τον προϊστάμενο του ΙΠΑ-ΜΙΕΤ, η ιστορία της ανοικοδόμησης του Κουβουκλίου δίνει και ένα άλλο μήνυμα. «Η διπλωματία έπαιξε τεράστιο ρόλο στη διατήρηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων του Πατριαρχείου. Πρόκειται για έναν τρόπο άσκησης πολιτικής που σήμερα αγνοούμε» καταλήγει.

Κατερίνα Τζουμερκιώτη

http://www.ethnos.gr

SHARE

Σχόλιο

  1. Οσον αφορα τους Αρμενιους,ποτε και με κανεναν τροπο δεν θα αποκτουσαν,ουτε και θα αποκτησουν δικαιωματα επι του ιερου κουβουκλιου του Παναγιου Ταφου.Τα δικαιωματα αυτα τα επεκυρωσε πλεον αιωνες τωρα θαυματουργικα ο Ιδιος ο Θεος.Αποδειξη χειροπιαστη και περιτρανη η αφη του Αγιου Φωτος καθε χρονο το Μ.Σαββατο απο τον Ελληνο-Ορθοδοξο πατριαρχη των Ιεροσολυμων.Ο πατριαρχης Θεοφιλος και επι σειρα αιωνων οι μακαριστοι προκατοχοι του ειχαν-και εχουν, αυτο το δικαιωμα της αφης και διανομης τουΑγιου Φωτος.Εγινε και θαυμα τον καιρο που οι Αρμενιοι θελησαν δολια να σφετεριστουν αυτη τη δικαιοδοσια.Εκλεισαν τους Θρθοδοξους εξω απο το Ναο της Αναστασεως και τον τοτε πατριαρχη ,αλλα θαυμαστως το Αγιο Φως εσχισε την κολωνα της κεντρικης πυλης του Ναουκαι εξηλθε ,σκορπωντας αρρητο ευωδια και ετσι το ελαβαν τοτε οι Ορθοδοξοι.Οσον αφορα τωρα την αποκατασταση του ιερου κουβουκλιου,αυτο το γεγονος εγινε αφορμη να ζησουν,οσοι εργαστηκαν ,θαυμαστα γεγονοτα απο τους υπευθυνους μεχρι και τους εργατες στο ιερο κουβουκλιο.Αισθηματα πρωτογνωρα ,τα οποια δημιουργουσε η συναισθηση,οτι μπροστα τους ειναι το μερος οπου ελαβε χωρα η θεοσωμος του Κυριου ταφη!Η παρουσια του Κυριου ειναι πλεον αισθητη οσο ποτε στα μερη”ου εστησαν οι ποδες Αυτου ευαγγελιζομενοι την ειρηνη”,ποσο μαλλον στον τοπο του ενταφιασμου και της Αναστασεως Του,τον οποιο επμερικλειει το ιερο κουβουκλιο.

Προσθέστε το σχόλιο σας

Kανόνες Σχολιασμού

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΑΚΟΥ ΤΟΠΟΥ www.kefaloniapress.gr

Ο δικτυακός τόπος www.kefaloniapress.gr (στο εξής kefaloniapress.gr ή «ο ιστότοπος»), προσφέρει τις υπηρεσίες του με τους παρακάτω όρους χρήσης, τους οποίους ο χρήστης (στο εξής «χρήστης» ή απλώς «εσείς») καλείται να διαβάσει προσεκτικά και να προβεί σε χρήση των υπηρεσιών του μόνο εφόσον τους αποδέχεται πλήρως και συναινεί στην εφαρμογή τους. Χρησιμοποιώντας το kefaloniapress.gr αποδέχεστε πλήρως τους παρόντες όρους χρήσης, οι οποίοι και αποτελούν δεσμευτική συμφωνία ανάμεσα σε εσάς και τους δημιουργούς του kefaloniapress.gr, ισχύοντες ωσάν να τους έχετε υπογράψει εγγράφως.

Σε οποιαδήποτε μεταγενέστερη τροποποίηση αυτών των όρων χρήσης, η χρήση εκ μέρους σας του kefaloniapress.gr σε επόμενο χρόνο σημαίνει και την εκ νέου αποδοχή εκ μέρους σας των νέων όρων χρήσης και την δέσμευσή σας από αυτούς.

Ο διαδικτυακός τόπος kefaloniapress.gr αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία των δημιουργών του σύμφωνα με τον ν. 2121/1993  “Περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας”, όπως αυτός έχει τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα. Συνεπώς, οι δημιουργοί του kefaloniapress.gr διατηρούν τα αποκλειστικά δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στο σχεδιασμό και στο σύνολο του περιεχομένου του Δικτυακού Τόπου. Τυχόν παραβίαση των δικαιωμάτων αυτών των δημιουργών με οποιονδήποτε τρόπο επισύρει τις ευθύνες και ποινές που ορίζει ο νόμος.

 

1. ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ


1.1 
Όλοι οι χρήστες του kefaloniapress.gr έχουν τη δυνατότητα να σχολιάζουν τα άρθρα που δημοσιεύονται στον ιστότοπο. Κατά την ανάρτηση σχολίων και την ανταλλαγή απόψεων με τους άλλους χρήστες, οφείλετε να τηρείτε τους κανόνες δεοντολογίας του παρόντος άρθρου.

1.2  Αποδέχεστε ότι, παρ’ όλο που το kefaloniapress.gr σας παρέχει την απαραίτητη τεχνολογική υποδομή και τα μέσα για δημοσίευση περιεχομένου, είστε αποκλειστικά υπεύθυνος/η για κάθε είδους περιεχόμενο που αναρτάτε (δεδομένα, κείμενα, εικόνες, μηνύματα κ.α.). Το kefaloniapress.gr σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι αποδέχεται ή ενστερνίζεται καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις εκφραζόμενες στα σχόλια προσωπικές ιδέες ή αντιλήψεις των χρηστών. Διατηρείτε στο ακέραιο την ευθύνη σχετικά με το περιεχόμενο που δημοσιοποιείτε, καθώς και για τυχόν παραβίαση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας. Σε περίπτωση που δημοσιεύσετε περιεχόμενο ή απόψεις και σχόλια που ενδεχομένως έρχονται σε αντίθεση με τους παρόντες όρους, το kefaloniapress.gr δεν θα φέρει καμία απολύτως ευθύνη για οποιασδήποτε φύσης ζημία τυχόν υποστούν οι επισκέπτες ή άλλοι χρήστες του από αυτό, ενώ διατηρεί το δικαίωμα να παραδώσει τα στοιχεία σας στις αρμόδιες αρχές, εφόσον ζητηθούν.

1.3  Σας συνιστούμε αυστηρά να εκφράζεστε με ακρίβεια και μετριοπάθεια στην κριτική σας. Προσβλητικές ή υβριστικές εκφράσεις μπορεί να οδηγούν στην αφαίρεση ολόκληρου του σχολίου. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να θίγετε την τιμή, αξιοπρέπεια ή προσωπικότητα οποιουδήποτε φυσικού ή νομικού προσώπου. Επίσης δεν επιτρέπεται η σύνταξη αναρτήσεων σε greeklish (ελληνικά με λατινικούς χαρακτήρες) ή σε κεφαλαία γράμματα.

1.4  Οι διαχειριστές του ιστοτόπου δεν έχουν νομική υποχρέωση να ελέγχουν τα σχόλια και τις τυχόν συζητήσεις μεταξύ των χρηστών, ούτε είναι εφικτός ο πλήρης και διαρκής έλεγχος. Παρ’ όλα αυτά διατηρούν το δικαίωμα να παρακολουθούν το υλικό κάθε μορφής επικοινωνίας μέσα στον ιστότοπο και να αφαιρούν περιεχόμενο χωρίς καμία ειδοποίηση ή εξήγηση κατά την απόλυτη κρίση τους. Οποιαδήποτε αντίρρηση σχετικά με την αφαίρεση ανάρτησης πρέπει να απευθύνεται στους διαχειριστές μέσω προσωπικού μηνύματος και να μην διατυπώνεται στο χώρο του δημόσιου σχολιασμού.

1.5  Σε περίπτωση που το kefaloniapress.gr ειδοποιηθεί ότι το περιεχόμενο σε κάποιο σχόλιο που φιλοξενεί, θίγει τρίτα πρόσωπα ή παραβιάζει τα προσωπικά δεδομένα ή τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας τρίτων προσώπων, καθώς και για κάθε εν γένει αθέμιτη ή βλαβερή χρήση του ιστοτόπου, διατηρεί το δικαίωμα να προβεί στην άμεση και χωρίς προειδοποίηση διαγραφή του αθέμιτου ή προσβλητικού περιεχομένου.

1.6  Ευθύνεστε απέναντι στο kefaloniapress.gr και τους συνεργάτες του, για οποιαδήποτε βλάβη ή ζημία προκύψει από την χρήση εκ μέρους σας των υπηρεσιών του ιστοτόπου με αθέμιτο τρόπο ή μη σύμφωνο με τους παρόντες όρους. Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, απαγορεύεται να χρησιμοποιείτε τις υπηρεσίες του Δικτυακού Τόπου για:

Α) Δημοσίευση, αποστολή, μεταφορά ή εγκατάσταση παράνομου, επιβλαβούς, πορνογραφικού, απειλητικού, προσβλητικού, επιζήμιου, δυσφημιστικού, χυδαίου, βίαιου, υβριστικού, ρατσιστικού ή άλλως αποδοκιμαστέου περιεχομένου ή περιεχομένου που παραβιάζει την προσωπικότητα και τα προσωπικά δεδομένα άλλων ή προκαλεί συναισθήματα μίσους ή τρόμου, ή/και οποιοδήποτε άλλο συνιστάμενο ποινικό αδίκημα.

Β) Μίμηση οποιουδήποτε νομικού ή φυσικού προσώπου ή ψευδή δήλωση για την ταυτότητα του χρήστη ή παραπλανητική δήλωση αναφορικά με τη σχέση του χρήστη με κάποιο άλλο νομικό ή φυσικό πρόσωπο.

Γ) Μίμηση με παραχάραξη ή καθ’ οιονδήποτε άλλο τρόπο αλλοίωση των στοιχείων του Δικτυακού Τόπου με σκοπό την παραπλάνηση ως προς την προέλευση του περιεχομένου που μεταδίδεται μέσω των υπηρεσιών του kefaloniapress.gr.

Δ) Δημοσίευση, αποστολή, μεταφορά ή εγκατάσταση περιεχομένου από άτομο που δεν έχει δικαίωμα να διαθέσει το συγκεκριμένο περιεχόμενο βάσει νόμου ή βάσει εμπιστευτικής σχέσης.

Ε) Δημοσίευση, αποστολή, μεταφορά ή χρήση άλλης μεθόδου για την εγκατάσταση λογισμικού ή περιεχομένου κάθε μορφής (κειμένου, εικόνας, ήχου, video, animation) που παραβιάζει οποιαδήποτε δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας οποιουδήποτε τρίτου.

ΣΤ) Δημοσίευση, αποστολή, μεταφορά ή χρήση άλλης μεθόδου για την εγκατάσταση αυτόκλητης ή μη εξουσιοδοτημένης διαφήμισης ή άλλου περιεχομένου προώθησης προϊόντων, την αποστολή ανεπιθύμητων και μη προσκαλούμενων από τον λήπτη ηλεκτρονικών μηνυμάτων (spam) και οποιαδήποτε άλλη μορφή ανεπιθύμητης προώθησης περιεχομένου.

Ζ) Ανάρτηση, δημοσίευση, αποστολή, μεταφορά ή χρήση άλλης μεθόδου για την εγκατάσταση, προώθηση ή διάθεση περιεχομένου που περιέχει ψηφιακούς ιούς ή οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρονικό κώδικα, αρχείο ή πρόγραμμα σχεδιασμένο να παρεμβληθεί, καταστρέψει ή περιορίσει τη λειτουργία οποιουδήποτε λογισμικού ή εξοπλισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών ή τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού.

Η) Παρενόχληση με οποιονδήποτε τρόπο της ιδιωτικής ζωής και των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων άλλων χρηστών με οποιονδήποτε τρόπο.

1.7  Σε περίπτωση παραβίασης οποιουδήποτε από τους παραπάνω κανόνες, οι διαχειριστές του kefaloniapress.gr διατηρούν το δικαίωμα να απομακρύνουν το προσβλητικό περιεχόμενο, επιφυλασσόμενοι για οποιαδήποτε άλλη αξίωσή τους έναντι του χρήστη που παραβιάζει τους παρόντες Όρους Χρήσης.

Εάν δεν συμφωνείτε με τους παρόντες Όρους Χρήσης οφείλετε να μη χρησιμοποιείτε τις υπηρεσίες σχολιασμού του ιστοτόπου kefaloniapress.gr