Ρεπορτάζ – video: Παντελής Ιωαννίδης
Η Άσσος μπαίνει στη φετινή τουριστική περίοδο με συγκρατημένη αισιοδοξία, αλλά και με ανοιχτά προβλήματα που δεν μπορούν πλέον να κρυφτούν πίσω από την ομορφιά του τοπίου.
Ο πρόεδρος της ιστορικής κοινότητας της Άσσου, Χρήστος Κοκκόλης, μιλά στον Παντελή Ιωαννίδη για την κίνηση της σεζόν, τους επισκέπτες, τις κρουαζιέρες, τις ελλείψεις σε τουαλέτες και καθαριότητα, την πρόσβαση των ΑμεΑ και την ανάγκη οι ντόπιοι και ο Δήμος να λειτουργήσουν με κοινή ευθύνη. Η φράση του συμπυκνώνει όλη την εικόνα: «Η Άσσος είναι ένα ακριβό άρωμα σε μικρό μπουκάλι».
Ακούστε τη συζήτηση
Η συζήτηση
Παντελής Ιωαννίδης: Καλό καλοκαίρι πρόεδρε, καλή σεζόν για το 2026. Να ξεκινήσω από την τουριστική κίνηση που βλέπω ότι έχει ξεκινήσει αλλά δειλά – δειλά.
Χρήστος Κοκκόλης: Καλημέρα σε όλη την Κεφαλονιά, σε όλη την Ελλάδα. Να ευχηθώ να είναι μια παραγωγική χρονιά. Φέτος η σεζόν ξεκίνησε δειλά-δειλά από τον Απρίλιο, με μειωμένες δυνατότητες. Από ό,τι έχω μιλήσει με ξενοδόχους, υπήρχαν κάποιες ακυρώσεις στην αρχή, ίσως λόγω του πολέμου στη Μ. Ανατολή. Ο κόσμος ήταν διστακτικός, είναι και το οικονομικό στη μέση. Βλέπεις από τους πελάτες που κάθονται στα εστιατόρια ότι προσπαθούν με όσο λιγότερα γίνεται να την παλέψουν. Παρ’ όλα αυτά, θεωρώ και ευελπιστώ ότι η χρονιά θα εξελιχθεί καλά.
Παντελής Ιωαννίδης: Συνήθως η Άσσος πότε «φορτώνει», πότε γεμίζει από κόσμο;
Χρήστος Κοκκόλης: Η Άσσος γεμίζει από τις 10 Ιουλίου μέχρι τέλος Αυγούστου. Εκεί είναι στο ζενίθ. Από 10 με 15 Ιουλίου αρχίζει πραγματικά. Όπως είναι τώρα ο Απρίλιος και ο Μάιος, έτσι είναι και ο Σεπτέμβριος, που για μένα είναι επίσης πολύ καλή περίοδος για τουρισμό, ειδικά για όσους αγαπούν την ησυχία.
Παντελής Ιωαννίδης: Έχετε εικόνα από κρατήσεις, από συναδέλφους που έχουν καταλύματα εδώ; Υπάρχει εικόνα πληρότητας;
Χρήστος Κοκκόλης: Στην αρχή τα πράγματα ήταν μουδιασμένα. Από ό,τι μου λένε, μετά τις 10 με 15 Ιουνίου είναι γεμάτα. Οι πελάτες που δουλεύουν περισσότερο εδώ είναι σε μεγάλο ποσοστό Άγγλοι. Έχουν κι αυτοί τα οικονομικά τους προβλήματα. Ξέρω ανθρώπους που έρχονται εδώ 25 και 30 χρόνια και μου λένε ότι κάθε χρόνο ζορίζει περισσότερο το πράγμα. Υπάρχουν κάποιοι επισκέπτες με μεγαλύτερο πορτοφόλι, αλλά είναι λίγοι.
Παντελής Ιωαννίδης: Τα κρουαζιερόπλοια βοηθούν; Έρχονται πούλμαν, αφήνουν κόσμο, διαφημίζεται το χωριό;
Χρήστος Κοκκόλης: Μας διαφημίζουν, βέβαια. Όμως την ώρα της αιχμής δημιουργείται κομφούζιο. Η Άσσος είναι ένας μικρός, παραδοσιακός, εύθραυστος οικισμός. Πρέπει να καταλάβουμε ότι έχει μια ιδιαιτερότητα.
Όπως λέμε ότι τα ακριβά αρώματα είναι στα μικρά μπουκάλια, έτσι και η Άσσος είναι ένα ακριβό άρωμα. Αρκεί να το κατανοήσουμε πρώτα εμείς οι ντόπιοι και μετά οι επισκέπτες.
Αν κατέβουν 12 πούλμαν την ώρα της αιχμής, οι άνθρωποι έχουν πολύ λίγο χρόνο να πάρουν ένα νερό, μια Coca-Cola, κάτι, και αναγκάζονται να φύγουν γρήγορα. Χρειάζεται καλύτερη διαχείριση.
Παντελής Ιωαννίδης: Άρα χρειάζεται καλύτερη διαχείριση από τους tour operators της κρουαζιέρας, να μην πέφτουν όλα τα λεωφορεία μαζί.
Χρήστος Κοκκόλης: Ακριβώς. Όπως γίνεται και σε άλλα σημεία, πρέπει να υπάρχει μια καλύτερη κατανομή. Έχω μιλήσει και παλιότερα για το θέμα της εξυπηρέτησης αυτών των ανθρώπων, ώστε να μη φεύγουν δυσαρεστημένοι. Το βασικότερο είναι το θέμα της τουαλέτας. Έχουμε μόνο δύο κοινοτικές τουαλέτες, που βρίσκονται στο πάρκινγκ κοντά στον δρόμο προς το Κάστρο.
Θεωρώ ότι ο Δήμος πρέπει να το δει σφαιρικά και να κατασκευάσει άλλες δύο τουαλέτες πιο κοντά, στο πίσω πάρκινγκ. Αυτό το πάρκινγκ ανήκει σε συγγενή μας, ο οποίος μετά τον Ιανό το παραχώρησε για να αποσυμφορηθεί το χωριό. Έτσι σταμάτησαν να κατεβαίνουν τα λεωφορεία μέσα στον οικισμό.
Παλιά είχαμε ένα μικρό πάρκινγκ. Τώρα, μαζί με της Εκκλησίας και αυτά που λειτουργούν για τα ξενοδοχεία, έχουμε τέσσερα πάρκινγκ και προσπαθώ να γίνει και πέμπτο.
Παντελής Ιωαννίδης: Για την πρόσβαση των ΑμεΑ στην παραλία και την κίνηση που έγινε από τον Δήμο Σάμης με την εγκατάσταση υποδομών, ποια είναι η άποψή σας;
Χρήστος Κοκκόλης: Αν σκεφτούμε ότι σε όλη την Ευρώπη είναι πρώτη ζήτηση να υπάρχει πρόσβαση για τα ΑμεΑ, δεν μπορεί κανείς να τους στερήσει το δικαίωμα να ενταχθούν και να συνυπάρχουν στην κοινωνία μας. Είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. Δεν ξέρουμε αύριο τι μπορεί να φέρει η ζωή και σε εμάς.
Δεν μπορείς να στερήσεις από έναν άνθρωπο το δικαίωμα να κατέβει, να δει, να αλλάξει ψυχολογία, να κάνει ένα μπάνιο. Η παραλία μας είναι μικρή και αυτή η εγκατάσταση κάλυψε κάποιο χώρο, όμως θεωρώ ότι είναι θετικό. Μίλησα με πολλούς Άγγλους και μας είπαν συγχαρητήρια. Είναι κάτι που έπρεπε να έχει γίνει από χρόνια.
Πρέπει όμως να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα, γιατί το μέρος εδώ προσβάλλεται πολύ από τους βορειοδυτικούς ανέμους. Ακόμη και μέσα στο καλοκαίρι μπορεί η θάλασσα να βγει έξω και να δημιουργήσει φθορές. Εκεί καρδιοχτυπάμε.
Παντελής Ιωαννίδης: Στο θέμα της καθαριότητας, ποια είναι η εικόνα του χωριού;
Χρήστος Κοκκόλης: Το χωριό μας, παρόλο που είναι τουριστικό και έχει μεγάλη επισκεψιμότητα, νομίζω ότι δεν έχει την προσοχή που θα έπρεπε. Θέλει περισσότερη μέριμνα. Κάδοι που έχουν σπάσει πρέπει να αντικατασταθούν, γιατί βρίσκονται σε σημεία ζωτικής σημασίας.
Το κοινοτικό γραφείο, που είναι στο κέντρο της πλατείας, χρειάζεται επισκευή. Το βλέπει ο άλλος και λέει: «Τι είναι αυτό μέσα στη μέση της πλατείας;». Στάζει, το έχουμε κάνει αποθήκη για καθαριστικά υλικά. Χρειάζεται να βαφτεί, να αλλάξει μια πόρτα και δύο παράθυρα. Δεν νομίζω ότι είναι τόσο μεγάλο κόστος.
Στην καθαριότητα υπάρχει ένας άνθρωπος εδώ από την Αλβανία, ο οποίος προσπαθεί πραγματικά. Όμως δεν είναι αρκετός για την Άσσο. Χρειάζεται παραπάνω μέριμνα, ειδικά τους μήνες αιχμής. Οι τουαλέτες, με την επισκεψιμότητα που έχουν, δεν θέλουν καθάρισμα μία φορά την ημέρα. Θέλουν τρεις φορές.
Πρέπει επίσης να καθαρίζονται τα μονοπάτια που οδηγούν στα καταλύματα, τα παραδοσιακά μονοπάτια μέσα στο χωριό, και να ασβεστωθεί περισσότερο η Άσσος. Δεν μπορεί με 10 σακουλάκια ασβέστη που δόθηκαν από τον Δήμο να ασβεστωθεί το χωριό.
Παντελής Ιωαννίδης: Άρα χρειάζεται μέριμνα και από τον Δήμο και από τους ντόπιους.
Χρήστος Κοκόλης: Ακριβώς. Δεν λέω μόνο για τον Δήμο. Και οι ντόπιοι πρέπει να κατανοήσουν ότι ζούμε όλοι από αυτή τη δουλειά. Το συμφέρον μας είναι να έχουμε κοινή πολιτική απέναντι στον τουρίστα. Όχι να έρθει μία φορά και να πει «δεν ξαναπάω». Να ξανάρθει και να στείλει και πέντε φίλους του.
Παντελής Ιωαννίδης: Κύριε Κοκκόλη, ευχαριστώ πολύ.
Χρήστος Κοκκόλης: Κι εγώ ευχαριστώ πάρα πολύ. Εύχομαι στον κόσμο να έχει ένα υπέροχο καλοκαίρι και, πάνω απ’ όλα, ψυχική και σωματική υγεία. Γιατί αυτά τα δύο συσχετίζονται. Όλα ξεκινούν από εδώ. Όταν ταλαιπωρείς το μυαλό σου, αρχίζει κι εκείνο να ταλαιπωρεί το σώμα σου. Εύχομαι υγεία.



