Travel Megatrends: Ποιες τάσεις θα κυριαρχήσουν στα ταξίδια μέχρι το 2030

Photo: Shutterstock, ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΠΑΝΑΓΑΚΗ

11

Οι ταξιδιωτικές τάσεις που θα αποτελούν την πρώτη επιλογή των ταξιδιωτών τα επόμενα χρόνια

Η ταξιδιωτική βιομηχανία εξελίσσεται συνεχώς, επηρεασμένη από διάφορους κοινωνικούς, οικονομικούς και τεχνολογικούς παράγοντες. Μέχρι το 2030, αναμένεται να κυριαρχήσουν αρκετές βασικές τάσεις στο ταξιδιωτικό τοπίο, μεταμορφώνοντας το πώς και πού ταξιδεύουν οι άνθρωποι. Με βάση τα στοιχεία κορυφαίων market reports από διεθνείς εταιρείες όπως η American Express, η British Airways και η McKinsey & Company τα κύρια σημεία προσοχής είναι τα ακόλουθα:

1. Εγχώρια και περιφερειακά ταξίδια

Μία από τις σημαντικές τάσεις που αναμένεται να κυριαρχήσουν μέχρι το 2030 είναι η συνεχής αύξηση των εγχώριων και ενδοπεριφερειακών ταξιδιών. Σύμφωνα με την McKinsey, τα εγχώρια ταξίδια θα παραμείνουν ένα σημαντικό μέρος της ταξιδιωτικής αγοράς, αντιπροσωπεύοντας το 75% των παγκόσμιων δαπανών ταξιδιού. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Κίνα και η Ινδία αναμένεται να είναι οι μεγαλύτερες αγορές εγχώριων ταξιδιών.

Τα περιφερειακά ταξίδια κερδίζουν επίσης έδαφος, ιδιαίτερα στην Ευρώπη και την Ασία, όπου οι ταξιδιώτες εξερευνούν ολοένα και περισσότερο γειτονικές χώρες. Στην Ευρώπη, το 70% των διεθνών ταξιδιών είναι εντός της περιοχής, με την Ισπανία, την Ιταλία και τη Γαλλία να είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί. Η Ασία ακολουθεί παρόμοια τάση, με τα ενδοπεριφερειακά ταξίδια να αντιπροσωπεύουν το 64% των διεθνών ταξιδιών μέχρι το 2030.

2. Μετατόπιση στις αγορές προέλευσης (feeder markets)

Η ταξιδιωτική βιομηχανία παρατηρεί μια μετατόπιση στις κύριες αγορές προέλευσης. Ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Κίνα και η Γαλλία παραμένουν κορυφαίες, οι αναδυόμενες οικονομίες στην Ανατολική Ευρώπη, την Ινδία και τη Νοτιοανατολική Ασία γίνονται σημαντικοί παράγοντες εξωτερικού τουρισμού. Αυτή η μετατόπιση οφείλεται στην οικονομική ανάπτυξη και την αύξηση του μεσαίου κοινωνικού στρώματος σε αυτές τις περιοχές.

Η Ινδία, για παράδειγμα, παρουσιάζει ραγδαία αύξηση στις δαπάνες ταξιδιού, που προβλέπεται να αυξάνονται κατά 9% ετησίως μέχρι το 2030. Παρομοίως, η Νοτιοανατολική Ασία, συμπεριλαμβανομένων χωρών όπως η Καμπότζη, η Μαλαισία και οι Φιλιππίνες, αναμένεται να δει ισχυρή ανάπτυξη στις δαπάνες ταξιδιού.

3. Βιώσιμος και υπεύθυνος τουρισμός

Η βιωσιμότητα γίνεται κεντρικό θέμα στα ταξίδια, με τους ταξιδιώτες να επιδιώκουν ολοένα και περισσότερο να ελαχιστοποιήσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Οι εκθέσεις από την American Express και την British Airways υπογραμμίζουν την αυξανόμενη επιθυμία των ταξιδιωτών να υποστηρίξουν τις τοπικές κοινότητες και να ταξιδεύουν σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς για να αποφύγουν τα προβλήματα του υπερτουρισμού, ενώ η έμφαση στη βιωσιμότητα επεκτείνεται και στις υποδομές της ταξιδιωτικής βιομηχανίας. Για παράδειγμα, η Ρουάντα επενδύει σε βιώσιμο τουρισμό, μεγιστοποιώντας τα έσοδα από τουριστικές δραστηριότητες, όπως η χρέωση υψηλών τελών για άδειες παρακολούθησης γοριλών προκειμένου να ελέγξει τον αριθμό των τουριστών και να μειώσει το περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

4. Τεχνολογία και εξατομίκευση

Η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στα ταξίδια αναμένεται να εμβαθύνει περαιτέρω, με τους ταξιδιώτες να προσδοκούν πιο εξατομικευμένες και απρόσκοπτες εμπειρίες. Η χρήση αναλύσεων δεδομένων για την κατανόηση των προτιμήσεων των ταξιδιωτών και την παροχή προσαρμοσμένων υπηρεσιών γίνεται όλο και πιο διαδεδομένη. Η McKinsey προτείνει ότι η αξιοποίηση των big data μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία πιο αποτελεσματικών και ικανοποιητικών ταξιδιωτικών εμπειριών, προσφέροντας από εξατομικευμένα δρομολόγια ταξιδιών μέχρι δυναμικά μοντέλα τιμολόγησης.

Επιπλέον, πλατφόρμες όπως το TikTok επαναστατούν στην έμπνευση και τον προγραμματισμό ταξιδιών, ειδικά μεταξύ των νεότερων γενεών. Οι ταξιδιωτικές τάσεις και οι προτάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν τις αποφάσεις ταξιδιού, οδηγώντας σε αυθόρμητες κρατήσεις με ιδιαίτερα μικρά booking windows.

5. Ταξίδια εμπειρίας

Τα ταξίδια όπου οι ταξιδιώτες επιζητούν μοναδικές και εμπλουτισμένες εμπειρίες, αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά. Η American Express αναφέρει ότι οι ταξιδιώτες σχεδιάζουν όλο και περισσότερο τα ταξίδια τους γύρω από συγκεκριμένες εμπειρίες, όπως γαστρονομικές περιηγήσεις, θεραπείες ευεξίας και πολιτιστικές αναζητήσεις. Αυτή η τάση είναι ιδιαίτερα ισχυρή μεταξύ των millennials και της generation Z, που προτιμούν τις εμπειρίες έναντι των υλικών αγαθών.

Τα πολυτελή ταξίδια επίσης εξελίσσονται, με μεγαλύτερη έμφαση στις αποκλειστικές και εξατομικευμένες εμπειρίες. Η ζήτηση για πολυτελή ταξίδια αναμένεται να αυξηθεί ταχύτερα στην Ασία, με την αυξανόμενη εύπορη τάξη να οδηγεί αυτή την ανάπτυξη. Ξενοδοχεία και ταξιδιωτικές εταιρείες προσαρμόζονται προσφέροντας κατά παραγγελία υπηρεσίες που καλύπτουν τις ποικίλες προτιμήσεις των ταξιδιωτών.

6. Παρατεταμένες σεζόν και απομακρυσμένη εργασία

Η έννοια της επιμήκυνσης της ταξιδιωτικής σεζόν γίνεται όλο και πιο δημοφιλής, όπου οι ταξιδιώτες παρατείνουν τις παραδοσιακές περιόδους αιχμής για να αποφύγουν τα πλήθη και να απολαύσουν καλύτερες προσφορές. Αυτή η τάση εν μέρει οφείλεται στην αυξανόμενη αποδοχή της απομακρυσμένης εργασίας, επιτρέποντας στους ανθρώπους να ταξιδεύουν εκτός των συμβατικών περιόδων διακοπών. Η ευελιξία της απομακρυσμένης εργασίας επιτρέπει μεγαλύτερες διαμονές και πιο ουσιαστικές ταξιδιωτικές εμπειρίες. Για παράδειγμα, οι ταξιδιώτες μπορούν να περάσουν αρκετούς μήνες σε έναν προορισμό, ισορροπώντας την εργασία και την αναψυχή, που ωφελεί τις τοπικές οικονομίες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνο κατά τις περιόδους αιχμής.

7. Νέοι προορισμοί και «κρυμμένα διαμάντια»

Καθώς οι ταξιδιώτες αναζητούν νέες και μοναδικές εμπειρίες, λιγότερο γνωστοί προορισμοί κερδίζουν δημοτικότητα. Χώρες όπως το Λάος, η Μαλαισία, το Περού και το Βιετνάμ αναδεικνύονται ως ελκυστικές εναλλακτικές των παραδοσιακών hotspots. Αυτοί οι προορισμοί προσφέρουν πλούσιες πολιτιστικές εμπειρίες και φυσική ομορφιά, ενώ είναι λιγότερο συνωστισμένοι και πιο οικονομικοί.

Η άνοδος του «set-jetting», όπου οι ταξιδιώτες επισκέπτονται τοποθεσίες που εμφανίζονται σε ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές, συμβάλλει επίσης στη δημοτικότητα αυτών των νέων προορισμών. Η ποπ κουλτούρα επηρεάζει σημαντικά τις αποφάσεις ταξιδιού, όπως φαίνεται με την αύξηση του τουρισμού σε τοποθεσίες που εμφανίζονται σε δημοφιλείς ταινίες και σειρές.

*O Kώστας Παναγάκης είναι Principal της Travelworks.

Προσθέστε το δικό σας σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!